ERASMUS Staff week v Belgii – den třetí

Poslední přednáškový den byl nabitý! Měli jsme tu speed dating, prezentace účastníků a návštěvu nové městské knihovny De Krook! Fotky included!

Začnu hned zmíněným speed datingem. Tentokrát jsme totiž navštívili kampus Kantienberg. Mají tu tzv. kostky – studijní otevřené místnosti pro skupiny. Studenti si je rezervují online a pak jen přijdou.

V těchto kostkách seděli knihovníci specializující se na vývoj aplikací, PR, pořádání výstav, služby pro uživatele a práci s dobrovolníky. My jsme mezi nimi chodili a diskutovali. Jen rychle shrnu poznatky od jednotlivých lidí:

IT

  • mají jednotné vyhledávání na stránce, které funguje on-the-fly. Myslel jsem, že si drží nějaký centrální index, ale jedná se o federativní vyhledávání v EDS, katalogu a webu
  • chystají se na přechod na nějaký modernější knihovnický systém, pokoukávají po Koze, ale ještě si nejsou jistí

PR

  • Neplatí žádné peníze za FB propagaci
  • Jejich univerzita používá twitter a pokud publikuje něco o knihovně, použije speciální hashtag
  • Používají instagram
  • Dříve používali Pinterest pro zveřejňování nových knih, ale s novými podmínkami to zrušili (pro zobrazení fotek se musíte na Pinterestu registrovat)
  • Pořádají pravidelně tůry po knihovně

Služby

  • Používají službu powtoon.com na dělání videjí
  • Mají speciální stránku s blogy jednotlivých fakultních knihoven, kde publikují ať už vlastní relevantní obsah nebo tam přispívají sami studenti a učitelé a vědci
  • Mají natočených 5 videjí pro bakaláře a magistry, které je provázejí tím, co musí splnit v dané fázi jejich psaní závěrečné práce. Například video, které pustí před koncem deadlinu pro odevzdání, ve kterém shrnují, co už udělali a že teď je čas jejich práci uhladit, znovu si ji přečíst, zkontrolovat citace atd.
  • Spustili službu emailového zasílání informací ohledně vyhledávání, psaní prací atd. Funguje to tak, že si student v online formuláři vybere datum, od kdy si chce nechat zasílat dané informace. Člověk z knihovny mu pak v dané datum začne odesílat cca 5denní kurz ve formě předem připravených e-mailů na vybrané téma.

Výstavy

  • Udržují kontakt s absolventy grafických oborů, kteří jsou později zaměstnaní ve firmách.  Od nich pak získávají zajímavé plakáty, propagační materiály od firem atd.
  • Ukazují závěrečné práce studentů uměleckých oborů
  • Spolupracují se studenty uměleckých oborů. Naposledy jim navrhli design na plátěnné tašky a nebo třeba cedulky v knihovně.

Dobrovolníci

  • Pracují s dobrovolníky z úřadu práce a s lidmi s handicapem. (Mají trochu jiný systém přidělování dávek. Každý nezaměstnaný dostává dávky a pokud v rámci toho „pracuje“, může si základní dávku navýšit.

Prezentace účastníků byly zajímavé. Nicméně pro krátkost zmíním jen pár myšlenek. Každý měl cca 10 minut. Moje prezentace byla o způsobu navazování komunikace s vědci, kde si myslím, že máme celkem úspěch.

  • V UK řešili otevření akademické knihovny externím uživatelům z okolí. Soustředili se na snížení ceny registrace a sjednocení pravidel a služeb pro externí uživatele s těmi klasickými.
  • Ve Finsku řešili viditelnost e-zdrojů. Knihovna spolupracuje s pedagogy na přípravě nových předmětů (seznamy literatury, shánění publikací,…). Mají službu Book a librarian pro pedagogy a vědce. Každý rok provádí školení ostatních knihovníků o novinkách v e-zdrojích.
  • V Katalánii ve Španělsku se snažili obohatit repozitář politických věd o oficiální plakáty politických stran zveřejněných na Twitteru za poslední 4 roky. Sběr plakátů probíhá automaticky, selekce a obohacení metadaty pak ručně knihovníky.
  • V UK vytvořili tzv. čtecí koutek pro studenty učitelství pro první stupeň. Tenhle čtecí koutek je vybaven dětskými hrami, knihami pro děti, maskami, loutkami. Záměr koutku je podpoření čtení mezi těmito studenty, kteří jinak konzumují pouze učebnice a povinnou literaturu.
  • V Irsku vytvořili v knihovně speciální aplikaci pro nové studenty nazvanou Kvíz. Jedná se o nenáročnou webovou hru, kde se plní různé úkoly za účelem naučit studenty orientaci v knihovně, katalogu a e-zdrojích.
  • Ve Finsku vytvořili online kurz s časovou náročností cca 27 hodin =  1 kredit. Tento kurz se jim podařilo dostat do povinných předmětů pro studenty. Studenti si pak mohou přibrat další kurzy knihovny za další kredity.
  • V Itálii přešli z klasických přednášek pro studenty na face-to-face konzultace. Prakticky mají vyhrazena konkrétní data (pondělí ráno, úterý odpoledne a celá středa), kdy můžou studenti kdykoli přijít a oni jim ihned pomohou. Může se jednat o trivialitu nastavení Wordu, ale i rešerši pro psaní.

Později jsme navštívili novou městskou knihovnu De Krook. Architektonicky se zde propojuje beton s železem. Nicméně v knihovně je super akustika. U vstupu je automatický vraceč knih. Mají místnost pro teenagery s PS4 Pro a XBoxem, mají dětskou sekci. Mají zde digitální piano. Nejvíc mě ale zaujaly panely s možností fitrovat knihy v knihovně podle věku jejich čtenářů, pohlaví, doby půjčení a či data publikace.

 

 

Napište komentář