KAM 2019 – Knihovnická akademie pro manažery

Hotel Kraví hora

Knihovnická akademie pro manažery je akce určená především pro řídící a vedoucí pracovníky vysokoškolských knihoven, konaná pod záštitou AKVŠ (Asociace knihoven vysokých škol ČR). Letos jsem měla příležitost připojit se v tomto kurzu k naší ředitelce Hance Landové, načerpat inspiraci a seznámit se se zajímavými lidmi z vysokoškolských knihoven. Třídenní akce se konala v Bořeticích, vinařské obci na Břeclavsku. Měli jsme štěstí na krásné letní počasí, takže jsme si mohli užít nejen odborný program, ale i vycházky po blízkém okolí.

Odborný program

Odborný program obsahoval tři intenzivní workshopy a jednu přednášku. První workshop se týkal pracovněprávní problematiky z pohledu zaměstnavatele. Zabývali jsme se zde především konkrétními otázkami z přímé praxe knihoven. Dotkli jsme se problematiky autorského zákona, probrali jsme práva zaměstnanců, tipy pro realizování pohovorů s budoucími zaměstnanci a mnohé další. Zaznělo zde mnoho zajímavých nápadů na zlepšení postupů i v naší vlastní praxi. Pracovněprávní problematikou by se dalo zabývat týden v kuse a stále by bylo co probírat.

Další dva workshopy se zaměřovaly na vlastní osobní rozvoj. Práce v pozici leadera je náročná a ne každý vždy dokáže reflektovat míru zátěže. Jak bychom měli pracovat sami se sebou po duševní stránce, se nám pokusila ukázat lektorka ve workshopu zaměřeném na duševní hygienu. Třetí workshop se zaměřoval na problematiku pracovního vyhoření a chronického stresu a jak se mu, pokud možno, vyhnout. Poslední den se konala přednáška na téma hodnocení zaměstnanců. Na SICu jsme si letos hodnocení zaměstnanců pomocí hodnotících rozhovorů vyzkoušeli poprvé, takže pro nás bylo toto téma velmi aktuální. Hodnocení zaměstnanců pomáhá vedoucím v rozvoji a udržení schopných pracovníků, může pomoct nastavit vzájemná očekávání obou stran a nabízí prostor k prodiskutování témat, na která se běžně nedostane. Zajímavou alternativou je i realizace tzv. „exit interview“ s odcházejícím zaměstnancem, které může naopak prozradit, jakých chyb se třeba v pracovním procesu dopouštíme a kde je možné se ze strany zaměstnavatele zlepšovat.

Vinice

Závěr

Jednalo se o druhý ročník této akce a již teď to vypadá, že se z ní stává důležitá součást vzdělávání manažerů vysokoškolských knihoven. Tři dny, které mohou ředitelé a vedoucí strávit mimo svou knihovnu, bez řešení každodenních operativních záležitostí. A naopak soustředěni na klíčové součásti své manažerské práce: komunikaci se svými kolegy (uvnitř knihovny i v rámci dalších součástí univerzity), podpora otevřené a vstřícné atmosféry v celém týmu, rozpoznání případných ohnisek konfliktů. A přitom všem i důkladná znalost sama sebe, svého nastavení, svých reakcí v různých typech situací. Protože to jsou právě ty věci, které – vedle odborných znalostí – dělají dobrého manažera. A jaký ředitel, taková knihovna, jaký vedoucí, takové oddělení. Těšíme se již na příští ročník KAM, který se bude konat opět v červnu na stejném místě.

Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.